נטוורקינג "על הדרך" - לפתח קשרים עסקיים במקומות לא שגרתיים

 כולם יודעים שהמטרה החשובה ביותר של השתתפות בכנס, מעבר ללמידה על נושא מסוים, או סקירת החברות המציגות בו, היא כמובן, יצירת קשרים עסקיים. ביקור בכנס מאפשר לכם לפגוש באנשים רבים הקשורים ישירות לתחומכם או לתחומים משיקים, כך שפעמים רבות יכול להיווצר קשר שיוביל לשיתוף פעולה עסקי. הסוד הוא ליצור קשרים גם באווירה פחות רשמית, בצורה אישית ומשוחררת יותר.

מאת: אביטל ישראל, מערכת למטייל ביזנס

בכתבה זו:

טבעיות מתוכננת היטב

"המפתח נטוורקינג טוב", אומרת תמי לנצוט לייבוביץ, מייסדת המרכז הבינלאומי לתדמית, תקשורת בין אישית ונימוסים, "הוא ליצור קשרים כחלק מהתנהלות שגרתית, בתקווה שתביא להזדמנויות עסקיות משותפות לשני צידי השיחה". כלומר, הסוד הוא להכיר אנשים בכל מקום ולא בהכרח רק באירועים רשמיים. כיוון שכך, חשוב לדעת להשתמש גם בסביבת הכנס ליצירת קשרים עסקיים ולא לחכות רק לשעות הכנס עצמו. בצורה זו, תוכלו לשווק את עצמכם באווירה נינוחה יותר, אך לא פחות חשובה מבחינה עסקית. עם זאת, חשוב לציין, שלמרות שכל המהלך אמור להתרחש תוך שיחה קלילה וזורמת, אי אפשר פשוט להתחיל אותה מבלי להתכונן מראש בכלל. להפך, כדאי מאוד לעשות עבודת הכנה לפני שנגשים למטרה.

ג'סטין זוורלינג, יועצת השקעות בכירה בנספחות המסחרית של שגרירות בריטניה בישראל, המסייעת לחברות ואנשי עסקים ישראלים המעוניינים להרחיב את עסקיהם ולפתוח עסק בבריטניה מציעה להכין מבעוד מועד Elevator Pitch, כלומר הצגה קצרצרה שלכם, של החברה שלכם ושל השירות אותו אתם מספקים או המוצר אותו אתם מציעים, בכדי ליצור עניין מיידי בקרב הצד השני (המטרה היא להשאיר את זה קצר ולעניין מספיק, בכדי שתוכלו להגיע לעיקר, תוך נסיעה במעלית). למרות שהכנתם את הנאום הזה מראש, חשוב לבצע אותו בצורה טבעית, שלא תראו כאילו התכוננתם עליו. גם אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין שם דגש על הכנות מראש, בכך שהוא מציע "לנסות להבין מראש, או בשלב מוקדם מאוד מיהם השחקנים החזקים, מי מעניין ואל מי צריך לפנות" ובכך תוכלו להגיע ישירות לאנשים המעניינים אתכם ביותר. "ידע מוקדם הוא חשוב מאוד", הוא מסכם.

כרטיסי ביקור בשחקים

טיסה בדרך לכנס היא אתר אידיאלי להכיר בו אנשים, שתוכלו להיעזר בקשריהם העסקיים. למרות שלכאורה מדובר במקום אקראי לחלוטין, כאשר מדובר בכנס גדול, הרי שחלק נכבד מנוסעי המטוס יהיה בדרכו לשם עמכם, כך שתוכלו למצוא בקלות אנשים בעלי תחומי עיסוק דומים או משיקים לשלכם. בנוסף, הנוסעים הנמצאים בסביבתכם המיידית (שורות המושבים שסביבכם) הם בעצם "קהל שבוי", כיוון שאין להם מקום אחר ללכת אליו, לכן יהיה עליהם לדבר עימכם.

אמנם ייתכן ומדובר במצב פוטנציאלי לשיתוף פעולה עסקי מעולה (מבחינתכם, או מבחינתם), אך חשוב לזכור שאנשים ירצו אולי לנצל את זמן הטיסה לשינה, לעבודה וגם סתם למנוחה והתרגעות. כיוון שכך, "יש להשתמש ברגישות, לזהות את המצב ולראות אם הנוסעים לידכם בכלל מעוניינים בשיחה מסוג זה, או שאתם מפריעים להם בענייניהם" מציינת זוורלינג, ומדגישה את החשיבות הרבה של קריאת שפת הגוף של אנשים כאשר פונים אליהם וגם כאשר מדברים עמם. זכרו, שהמטרה היא לגרום להם לזכור אתכם לטובה, לא לזרוק את כרטיס הביקור שלכם ברגע שיתרחקו מכם מספיק.

אם אתם מעדיפים שלא לגרום לאי נוחות במהלך הטיסה, תוכלו ליצור את השיחה בתוך שדה התעופה, אם יש לכם טיסת המשך בדרך ליעדכם הסופי. במצב זה, ליד השער המיועד, בדרך כלל יושבים אנשים שרק מחפשים תעסוקה ודרך להעביר את הזמן עד הטיסה, כך שהמקום יכול להוות קרקע פורייה לשיחות שעשויות להוביל לקשרים עסקיים שימושיים.

קחו איתכם כרטיסי ביקור לכל מקום. צילום: Oli Studholme/Flickr

קשרים בלובי

אם בית המלון שלכם נמצא בקרבת אתר הכנס, סביר להניח שרוב המתאכסנים בו הגיעו גם הם לאזור בכדי להשתתף בו. דנוס וזוורלינג סבורים שניהם כי בית המלון, בעיקר הלובי והקבלה בו, הוא אתר נוח במיוחד לנטוורקינג "על הדרך", כיוון ששם תוכלו למצוא את משתתפי הכנס במצבם הפחות "עסקי". רבים מנצלים את הלובי לעבודה, או למשקה, כך שתוכלו ליצור איתם שיחה יעילה, עם פוטנציאל מועיל.

בנוסף, הלובי, הבר או המסעדה של המלון יכולים להיות מקום טוב לערוך בו פגישת עסקים קצרה ועניינית (או ארוכה ומפורטת יותר) עם אנשים שיצרתם איתם קשר במקום אחר במהלך הכנס. המלון הוא מקום נייטראלי ונוח להיפגש בו, כיוון שרוב הסיכויים שהאדם שתפגשו איתו גם ככה ישהה במלונכם או באחד המקומות האחרים באזור. אנשים רבים יבחרו לערוך את הפגישות במלונם, כך שתוכלו "לתפוס" אותם לאחר שסיימו עיסוקיהם האחרים. לחלופין, אם הגעתם לפגישה במלון אחר, תוכלו לנצל את ההזדמנות למצוא קשרים פוטנציאליים אחרים. עם זאת, "לא כדאי לעבור בין כל הנוכחים שבחדר" מתריעה זוורלינג, "מספיק לקבל את פרטיהם של מספר אנשים ולא צריך להגזים ולפנות לכולם".

קוקטיילים ועסקים

במרבית הכנסים, מתקיימות מסיבות, שמאגדות את באי הכנס לאירוע אחד, באווירה פחות פורמאלית. "מקובל מאוד להפגין את כשרון הפטפוט שלכם במסיבות קוקטייל, כיוון שהן מאפשרות הזדמנות ליצור קשרים עם אנשים מהתחום העסקי והמקצועי שלכם", אומרת לנצוט לייבוביץ. זכרו, שלמרות שמדובר באירוע משוחרר יחסית, אתם עדיין מייצגים את עצמכם ואת מקום עבודתכם, כך שאי אפשר להתנהג בצורה משוחררת מדי. לכן, אל תתנו לאווירה החגיגית למנוע מכם לחפש פרטנרים לעסקים גם במסיבות עצמן.

למרות היום הארוך שעבר עליכם בין המיצגים או ההרצאות, תוכלו לדבר בידידותיות עם באי המסיבה וכבדרך אגב, בין קוקטיילים לטאפאס, גם להשחיל קצת ענייני עבודה. "חשוב להיות רגישים במהלך ניסיון לנטוורקינג במסיבות מסוג זה" אומר דנוס, "יש סיכוי שאנשים לא יהיו מעוניינים לחזור לדבר על ענייני עסקים אחרי שסיימו יום ארוך מסוג זה". נסו לפתח שיחה עם האנשים סביבכם, אבל "צריך להקשיב היטב לנאמר, למילים בהם משתמשים וכיצד מגיבים לשיחה עמכם", מציעה לנצוט לייבוביץ, וכן לשים לב לשפת גופם. אם תהיו קשובים ושמרו על קלילות, אולי תוכלו גם להיזכר כ"אנשים המעניינים/נחמדים מהמסיבה, שגם היה לו תחום עיסוק שימושי".


להיות נחמד, אדיב ולקצר במילים בנטוורקינג אגבי. צילום: Jodi Womack & Lee Ann McGuire/Flickr

טיפים לנטוורקינג "אגבי"

הכללים ליצירת קשרים עסקיים, במקומות פחות פורמאליים, דומים יחסית לאלה החלים על נטוורקינג בכנסים ובאירועים רשמיים אחרים, אך בכל זאת יש מספר שינויים. "בעוד הנטוורקינג הרשמי הוא מאוד ממוקד מטרה, הנטוורקינג ה"אגבי" יכול להיות אישי הרבה יותר", אומר דנוס, "הוא עוסק הרבה בענייני דיומא, מהם תוכלו להגיע לסיפור או לחוויה שעשויים לעזור לכם להעביר את מטרתכם". "מומלץ לחפש איזשהו נושא משותף במהלך השיחה, בכדי ליצור סוג של קרבה ביניכם" וכך יהיה לכם קל יותר להבין את הצורך של מי שנמצא מולכם", מוסיפה זוורלינג.

המטרה החשובה ביותר של השיחות אלה, היא לגרום לאנשים לזכור מי אתם ומה אתם, בכדי שיוכלו לקשר אליכם אנשים מתאימים, אם ייתקלו בכאלה או להשתמש בשירותיכם בעצמם. גלו התעניינות באנשים שלפניכם ובדקו איך אתם יכולים להועיל להם או איך הם יכולים לסייע לכם. זוורלינג ודנוס שניהם מסכימים שצריך להיות נחמד, אדיב, סבלני ובעיקר קשוב לאנשים. "אנשים אוהבים לדבר" אומר דנוס, "תוך כדי שיחה תוכלו אולי לדלות מידע שעשוי לעניין אתכם". עם זאת, הוא מציין שאסור לחפור מידע או להיכנס לפרטים אישיים מדי, אלא צריך לשמור על אווירה טובה וחיוכים. בנוסף, זוורלינג מדגישה את החשיבות שבשפת הגוף – שלכם (לשדר פתיחות) ושלהם (לוודא שהם מעוניינים לדבר עמכם). זכרו להשאיר את השיחות קצרות וענייניות, בכדי שלא יאבדו עניין בנושא השיחה שלכם.

לאורך כל ימי הכנס, סביר להניח שתקבלו מספר רב במיוחד של כרטיסי ביקור, חלקם שימושיים וחלקם פחות, לכן זוורלינג מציעה לכתוב על גב כרטיס הביקור מספר מילות הקשר, בכדי שתוכלו להשתמש בו בעתיד, במקרה הצורך. בנוסף, כיוון שכל האנשים שתפגשו עמם נפגשו בעצמם עם כמות לא מבוטלת של אנשים, מומלץ לשלוח להם מייל כעבור מספר ימים, בו כדאי לכתוב שהיה נחמד להיפגש עמם ולשאול כיצד תוכלו לסייע להם בעתיד. "כשמציעים למישהו טובה, עזרה או תמיכה מסוג כלשהו, גם אם הוא לא קשור ישירות לנושא שלכם – אתם גורמים, בעצם, לאנשים לראות שראוי לשמור איתכם על קשר וליצור מערכת יחסים עסקית עמכם בעתיד", היא אומרת.

לסיכום, הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור, הוא שחשוב להיות נחמדים ונינוחים, לקצר בדבריכם ותמיד להיות מוכנים: בין אם אתם יורדים לארוחת בוקר בחדר האוכל של המלון, יוצאים בערב למסיבה או אפילו יושבים בשדה התעופה ומחכים לטיסת ההמשך. דאגו תמיד להיות לבושים בצורה מכובדת, הכינו מראש את מה שאתם רוצים להגיד, "הצטיידו בחיוך, ביציבה נכונה, בקשר עין ותמיד, תמיד, קחו עמכם כרטיסי ביקור", מסכמת לנצוט לייבוביץ ומוסיפה, "כל אלה, יחד עם ציפייה ליהנות ולהכיר אנשים מעניינים, הם מתכון מצוין למפגש נטוורקינג מוצלח".


לתחילת הכתבה


סגור
0
×