לגלוש במטוס: מיילים ופייסבוק בגובה 30,000 רגל

יותר ויותר נוסעים בימים אלה מורידים ספרים דיגיטליים, מצייצים ברשת, שולחים מיילים ומתעדכנים על כל מה שנעשה במקום העבודה וזאת, בזמן שהם גבוה מעל העננים. למרות התלונות על מחירי הגלישה ויציבותה, האינטרנט האלחוטי במטוסים ממשיך להמריא בקצב מסחרר.

מאת:
סקוט מק'ארטני, The Wall Street Journal

ראשיתה של מהפכה

בימים אלה, טסים כ-1,700 מטוסים בשמי ארצות הברית, המאפשרים לנוסעים גישה לאינטרנט אלחוטי. מתוכם, ניתן למצוא ציי מטוסים שלמים של החברות Virgin America, Air Tran, Delta, American ו-Southwest. מחברות התעופה נמסר, כי השימוש ב-Wi-Fi בקרב הנוסעים תופס תאוצה, בעיקר כשזה מגיע לשימוש במכשירי הטאבלט השונים וגם בזכות העובדה, שעוד ועוד מטוסים מציידים עצמם באינטרנט אלחוטי. הנתונים שהצטברו בשנת 2012 מראים כי 8% מכלל הנוסעים בארצות הברית לבדה, שהשתמשו בשירות, מה שמהווה עלייה של 4% בהשוואה לשנת 2011. מגמת העלייה צפויה להימשך גם ב-2013 וככל הנראה גם תחצה את רף ה-10% במהרה. בחברת Virgin America, שהתקינה בכל 50 מטוסיה שקעי חשמל ורשת אלחוטית, נתוני הגלישה מצביעים על ממוצע של 26% שימוש ב-Wi-Fi בקווי הטיסה הפופולאריים, כמו זה המחבר בין בוסטון וסן פרנסיסקו. מרבית הגולשים הם אנשי עסקים והייטקיסטים מקליפורניה, כך שרוחב הפס מנוצל ברובו לטובת הורדת ספרים, שיטוטים בפייסבוק ועדכונים בזמן אמת, אודות הטיסה עצמה.

טאבלט במטוס. צילום: עמית להב

לדבריה של האנליסטית הבכירה איימי קרייבנס "יותר ויותר אנשים מצפים שהגישה לאינטרנט תלווה אותם בכל מקום, אך סוגיית התשלום על שירות זה עדין מוטלת בספק". מחקרים פנימיים, שבוצעו בחברות התעופה, מלמדים על כך שהנוסעים מעריכים את שוויו של השירות בכ-2 עד 5 דולרים לאדם. זאת, לעומת התשלום בגובה 10 דולרים, המקובל כיום. "הערכת המחיר בקרב הלקוחות פשוט אינה עולה בקנה אחד עם התמחור העכשווי", טוענת קרייבנס. חברת .Gogo Inc, המספקת שירותים לחברות Delta, American, Alaska, Virgin America ואחרות, גובה תשלום המתחיל ב-4.95 דולרים, לטיסה באורך של עד שעה וחצי ותשלום המגיע עד למחיר של 39.95 דולרים, עבור מנוי חודשי ובלתי מוגבל. אנשים רבים משלמים בסופו של דבר 9.95 דולרים, עבור שימוש באינטרנט בטיסות, הנמשכות עד כשלוש שעות, ויש כאלה המשלמים 12.95 דולרים, למנוי יומי של 24 שעות. "אני חושב שהמחיר יקר מדי. אני אמנם משתמש בשירות, אבל רק כשאני באמת חייב לבצע פעולה אונליין. זה יותר עניין של נוחות מאשר צורך אמיתי", טוען ראסל אוברלה, בכיר בחברת שינוע מאוקלהומה.

מה צופן העתיד?

באירופה, חברת Lufthansa הגרמנית החלה לספק Wi-Fi לנוסעיה כבר בשנת 2010, בשירות המבוסס על טכנולוגיה לוויינית, שפותחה על ידי פנסוניק, אך אין מדובר בשירות זול - שעת שימוש בודדת עולה כ-15 דולרים ואילו מנוי ל-24 שעות עולה כ-26 דולרים. חברות התעופה חצויות בדעותיהן בנוגע לסוג הטכנולוגיה המועדפת - קרקעית או זו הלוויינית. המערכת הקרקעית המוצעת על ידי .Gogo Inc, מתחברת לנקודות גישה (hot spots), המותקנות במטוס ומתקשרות עם אחת מ-135 האנטנות המצויות על הקרקע (בצפון אמריקה בלבד). לעומת זאת, הטכנולוגיה המבוססת לוויין, מספקת מהירות גלישה גבוהה יותר וכיסוי כלל-עולמי. עם זאת, הכיסוי בטיסות הטראנס-אטלנטיות עדיין אינו מפותח דיו. ב-United Airlines מתכננים התקנה של מערכת מבוססת לווין, אשר תחל במחצית השניה של 2013 ותסתיים בסוף 2015, אז כל מטוסי החברה יהיו מצוידים בה. ספקית השירות .Gogo Inc, מצהירה כי בכוונתה להרחיב את השימוש בטכנולוגיית הלוויין גם מחוץ לצפון אמריקה. כיום, מהירות הגלישה הממוצעת במערכת זו דומה למהירות הגלישה המקובלת במרבית בתי המלון, דבר המאפשר עבודה על כמות פרויקטים מכובדת למדי.

"אנו צופים בקצב צמיחה מואץ ביותר", אומר בוב קופבנס, ראש מחלקת המכירות והמסחר הדיגיטלי בחברת Delta. בחודש ינואר אשתקד, היתה כמות הרכישות גבוהה ב-41% מאשר ב-2011 וגבוהה ב-168% מנתוני 2010. השימוש הנרחב ביותר מתבצע בטיסות ארוכות, העוברות את טווח ה-1,500 מיילים. במסגרת השירות המוענק ללקוחותיה, מספקת דלתא גם מספר פונקציות חינמיות, כדוגמת גישה חופשית לאתר הקניות Amazon, לכלל הנוסעים (כשליש מכל הרכישות באתר בזמן הטיסה הן עבור הורדת ספרים דיגיטליים). הלשונית הפופולארית ביותר, בתוך הפורטל הפתוח בחינם לנוסעים, מספקת נתונים בזמן אמת על הטיסה עצמה וכוללת את ציר ההתקדמות, המהירות, גובה הטיסה ושעת הנחיתה המשוערת ביעד. 20% מהאנשים שמשתמשים בפורטל החינמי, משתמשים למעשה בפונקציה זו. אתר האינטרנט הפופולארי ביותר בקרב הלקוחות המשלמים הוא... פייסבוק.


לתחילת הכתבה

כתבות נוספות מלמטייל ביזנס שעשויות לעניין אותך:


סגור
0
×