כנגד כל הפיתויים - איך שומרים על הדיאטה בנסיעת עסקים?

נסיעת עסקים ותזונה נכונה נשמעים כמו הפכים גמורים. להתנזר ממנות עשירות, מעוגות, אלכוהול? זהו, שלא חייבים לוותר על כל הטוב הזה. אמנם להיות בנסיעות עסקים בארץ ובחו"ל ולהצליח לשמור על הבריאות, הכושר ומשקל הגוף התקין זה לא קל וקיימים לא מעט פיתויים שעלולים לחבל לכם בדיאטה, אך יש כמה טיפים פשוטים שיכולים לעשות את החיים להרבה יותר קלים. נגיסה נעימה.

מאת: ליאור כהן, מערכת למטייל ביזנס

בכתבה זו:

הישרדות: איך עומדים בפני הפיתויים?

ארוחה עסקית היא סוג של מכשול, משום שהן תמיד בעלות סדר מנות קבוע: מנה ראשונה, עיקרית, קינוח ושתייה, ללא קשר למידת הרעב או התיאבון. יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית, מסבירה: "למרות שמשלמים על ארוחה גדולה, לא חובה לאכול את כולה! הקפידו להזמין מנה ראשונה המתבססת על ירקות/מרק, מנה עיקרית לא מטוגנת ולא עשירה בחמאה/שמנת. אם במהלך הארוחה השבעתם את רעבכם, אפשר לוותר על הקינוח, למרות שהוא כלול במחיר. עדיף לא לנצל כמה יורו, מאשר להרוויח עוד קפלים באזור החגורה. נסו מראש לברר אילו מסעדות נגישות ומה התפריט בהן. בירור באינטרנט והחלטה מראש מה להזמין, יכולה לסייע לעבור ארוחה עסקית דשנה, עם הרבה פחות קלוריות מיותרות".

לוותר על קינוח? צילום: ערן להב

ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל אביב וראש המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מסכימה כי אכן בארוחות עסקיות עם שותפים, מתחרים, אורחים וכדומה, אוכלים יותר מדי. "לרוב, אוכלים אוכל שמן מדי ולעיתים עם יותר מדי אלכוהול. ארוחה כזאת עלולה להעמיד אתכם במצב נחות מבחינת ערנות, ריכוז והרגשה כללית ובסופו של דבר, להקשות על ניהול עסקאות ובמשא ומתן. כדאי שתזמינו ארוחה כזאת ליריבים שלכם". אז מה כן כדאי להזמין בארוחה עסקית? לד"ר רז פתרון נהדר. "הזמינו לאורחים את מה שתחליטו, אך לעצמכם הזמינו בשר רזה (פילה או סינטה של בקר, עוף, דגים, פירות ים. להסביר למלצר שלא יהיה ברוטב שמנת, קצפת, חמאה ושהבשר או הדג יהיו נקיים מציפוי של פירורי לחם וקמח). בכל כמות, עם ירקות בלבד. אם לא מתחשק לכם בשר, הזמינו מנת פסטה עם רוטב עגבניות, לא שמנת, ועם שפע הירקות. אם מזמינים אתכם - לא להתפתות על אוכל 'חינם', אלא לעמוד על העקרונות הללו".

הקפידו להזמין:
  • למנה ראשונה ירקות, רוטב בצד ולא להשתמש בו, אלא אם מדובר בשמן זית וחומץ. תוספת - ירקות בלבד.
  • שתייה לא ממותקת בסוכר - מים, סודה, משקאות דיאטטיים ולהקפיד לשתות כל הזמן.
  • אלכוהול - להיזהר, עלול לפגום בכישורים שלכם באמצע יום עבודה, ישיבות ופגישות חשובות!
מה תרוויחו? גוף יפה, מוח יעיל, חשיבה מהירה, ערנות, העדר עייפות. תוכלו להימנע מצרבת, תחושה של כובד, כאבי ראש, כאבי בטן, גזים.

אריאל לייזגולד, בעליו של בר הקוקטיילים "223" ומסעדת "קלמטה", מרבה בנסיעות עסקים לחו"ל, מספר על בעיית הפיתויים: "אני עוסק במזון ומשקאות ונמצא לא מעט בחו"ל. לא בגלל שאני חייב, אלא בגלל שאני מאוד אוהב את זה. אבל יותר מזה שאני אוהב לשתות ולאכול, אני אוהב לגלות איך אנשים אחרים אוהבים את השתייה ואת האוכל שלהם ומה מרגש אותם מסביב לכל זה. לכן, בכל נסיעה שלי לחו"ל, בין אם זה ביזנס או פלז'ר, אני עושה את הכל כדי לעמוד על כל מה שגורם למקומיים ריגוש קולינרי. אני מסתכל על זה תמיד באותה צורה - בחו"ל אין דיאטה. לאחר מחקר שנעשה בארץ, סביב כל הברים הכי שווים והמסעדות הכי מרגשות, אני מגיע עם רשימה עמוסה ומשתדל לפקוד את כל מה שבתוכה... אני לא סופר כמה אני אוכל, כמה אני שותה וכמה כסף אני מוציא על זה. אני מצלם את כל מה שאני אוכל ושותה, את העיצוב ואת האווירה באופן כללי, ואוסף שלל פרטים קטנים אל אמתחתי. כי זה מה שלדעתי הכי כיף בקולינריה, הפרטים הקטנים".

מנה שחייבים לנסות. צילום: ערן להב

לעמוד מול השפע: הארוחות המפתות במלון

כאשר עומדים מול שפע של אוכל מול העיניים קשה לבחור נכון, אבל גם כאשר שוהים בבית מלון, חשוב לקבוע לעצמנו מראש מספר כללי אכילה נכונה, על מנת לא לשבור את השגרה המוכרת מהבית. יעל דרור ממליצה: "אם תחשבו על זה בצורה אופטימית, מלון הוא דווקא הזדמנות נהדרת לאכול בריא, כי מישהו כבר חתך עבורנו את הסלט, הכין את החביתה וברוב המקרים, מציע מספר אפשרויות של מוצרי גבינה, באחוזים של 5% ולחמים מקמחים מלאים. נכון, יש גם פיתויים מול העיניים, אבל אפשר מראש לבחור אחד מהם וליהנות ממנו בארוחה, מבלי להתנפל על הכל בבת אחת. זה דורש כוח רצון ותכנון מוקדם, אבל אם אתם מרבים ללון במלונות, כחלק מנסיעות עסקים, כדאי לקחת זאת בחשבון, בעת התכנון והזמנת המלון. מומלץ לברר מראש מה מגישים בארוחת הבוקר כדי שלא תהיו מופתעים. אם אפשר להזמין סוג מסוים של ארוחה, עדיף לבצע את ההזמנה מראש ולנסות לבחור מאכלים מזינים, המשלבים ירקות (עד כמה שניתן). נסו לוותר על המזונות המטוגנים המוגשים בחלק גדול מהמלונות בחו"ל לארוחת הבוקר והסתפקו בארוחה קלה".

לא להתנפל: הרעב המצטבר

לעתים, בעת נסיעת עסקים אוכלים לעתים רחוקות, רק פעם-פעמים ביום. התוצאה היא שמתפתים בסופו של דבר לארוחות גדולות ודשנות, עקב הרעב המצטבר, שלא מרגישים אותו כל עוד עסוקים בעניינים אחרים. הפתרון של ד"ר רז - לאכול לעתים קרובות ארוחות פשוטות, כל 3-5 שעות. "הדוגמא הכי טובה לארוחה כזאת: כריך משתי פרוסות לחם חיטה מלאה, אפשר מלחם קל, מרוחות בדברים טובים, עם סלמון או פסטרמה או גבינה לבנה, אבוקדו, טחינה, חומוס, ולא לשכוח ירקות. זה קל לביצוע, משביע, מרגיע ועם כוס קפה עם ממתיק מלאכותי - מה עוד בן אדם צריך? אם לא ניתן להתארגן מראש על כריך, כדאי תמיד להחזיק בתיק או במכונית קרקרים כגון 'לחמית' או פריכיות אורז. אם רואים שאין אפשרות לאכול כריך, אפשר לאכול 2-3 כאלה עם כוס קפה או תה. אפשר לרכוש כריך בחוץ, אך מומלץ לבחור בגודל סביר ולא ענק ומלחם חי. לא לוותר על כך, הקפידו לאכול כדי "להרוג" את הרעב המצטבר. כך תישארו רגועים, שבעים, פחות עייפים ולא תתנפלו על האוכל".

הכל עניין של כמויות. צילום: ערן להב

גבשו אסטרטגיה: ארוחות באירועים

כאנשי עסקים אתם מחויבים להגיע לאירועים רבים, בהם האוכל הוא מרכיב מרכזי. חשוב מאוד לתכנן את האכילה באירועים מעין אלה, בצורה מודעת ולא להתנפל על הבופה. דרור ממליצה: "קודם כל, יש לבדוק מהן המנות המיוחדות או מושקעות באותו אירוע ואז לקחת צלחת אחת מהמנות האלו. ותרו על 'מנות שגרתיות', אותן אתם אוכלים בשאר הימים. למשל, אורז, תפוחי אדמה, לחם, לחמניות ועוד. עדיף לא לבזבז עליהן קלוריות. בררו מראש מה סגנון המאכלים באירועים, ואם אתם יודעים מראש שאתם מעדיפים להימנע מהם, או שעלולים לאכול יותר מדי, תכננו לאכול לפני שאתם יוצאים לאירוע. כך, תגיעו שבעים ותוכלו להתמקד בפגישות העסקים עם המוזמנים ולא לאכול ללא שליטה או להיתקע עם אוכל לא טעים".

כל תכנית היא בסיס לשינויים: לאכול בדרכים

אין ספק כי נסיעות עסקים בחו"ל, הכרוכות בשעות רבות בדרכים, מהוות לרבים תרוץ מצוין לאכול יותר, מה שגורם להשמנה ולשיבושים בבריאות. לכן, ד"ר רז מציעה מספר פתרונות: "כמעט בכל מסעדת דרכים בחו"ל אפשר להזמין ירקות, דגים, פירות ים, עוף, פילה בקר וכדומה. בכל מקרה, מומלץ להימנע עד כמה שניתן משומן וסוכר באוכל, כמו חמאה, שמנת, קצפת, סוגי בשר שמן, כבד ואיברים פנימיים אחרים, רטבים שמנים ועוגות, שוקולד וממתקים אחרים. ברור שמדי פעם אין רע באחד מאלה, אך במחשבה מכוונת ובכמות מעטה. בין הארוחות, כדאי לקנות כריכים מוכנים ואפשר גם לקחת איתכם קרקרים או פריכיות אורז, אם אין ברירה. זה עובד מצוין, בדוק! יש להמשיך לשתות כ-10 כוסות נוזלים ללא סוכר ביום וזאת, משום שחוסר שתייה עלול לגרום לעייפות, כאבי ראש, תשישות שיפריעו במהלך תקין של יום העבודה. שתו יותר! אין פגם לאכול ארוחה בשעות מאוחרות, אך בשעות הללו יש לשמור במיוחד על כמויות לא גדולות, אחרת יש סיכון שתסבלו כל הלילה".

מסעדת דרכים. צילום: ערן להב

נפש בריאה בגוף בריא: שילוב ספורט בלו"ז

יום העבודה הוא בדרך כלל עמוס ולא תמיד ברור מתי הוא נגמר. לכן, אם ספורט לא יהיה חלק אינטגראלי מהלו"ז היומי שלכם, זה לא יקרה. יעל דרור ממליצה על מספר דברים: "כדי לא להגיע לסוף היום ולגלות שאין לכם כוח להתחיל את האימון, נסו לקבוע מראש עם חבר לנסיעה, או לרשום ביומן 'שעת ספורט', כדי שתרגישו מחויבים ולא תבטלו. אפשרות אחרת היא לתכנן מראש את הספורט בתחילת היום, כדי שלא יהיו תירוצים בסוף היום... כן, לתאם ספורט גם בנסיעת עסקים! לא חובה בכל יום, אבל בנסיעה ארוכה של שבוע ויותר, נסו לתכנן לפחות שלוש פעמים של פעילות ספורטיבית. נסו לבדוק מראש האם יש חדר כושר במלון או בקרבת מקום ותכננו מתי אתם משלבים את הפעילות. זכרו לקחת את נעלי הספורט והביגוד הנדרש לספורט במזוודה, כדי שלא יהיו תירוצים לפני האימון".

גם ד"ר אולגה רז סבורה, כי הביטוי "אין לי זמן" לפעילות גופנית, עוד יותר שימושי בעת נסיעת עסקים. "לעיתים אני מבינה את המצב. הרי ישנם אנשים שיוצאים מהבית עם הזריחה וחוזרים עם השקיעה ואף מאוחר יותר. לייעץ לאנשים מעין אלה להתאמן באופן קבוע בחדר כושר לא כל כך עובד. ברור לכולנו שהליכה, רכיבה על אופניים או שחייה עושים פלאות לבריאות. אך גם עלייה יום-יומית במדרגות, מספיק שלוש קומות, במקום המעלית, או הליכה ברגל בכל הזדמנות, במקום לנסוע, עושים את העבודה. תמיד הקול הפנימי שלנו יגיד - 'איזה שטויות, לא כדאי'. ענו לו בקול פנימי אחר - 'אני עושה משהו שמועיל מאוד לבריאותי! וזה ממש לא קשה לי'. נסו ותראו שזה עובד!".

בהכנת כתבה זו השתתפו:
דר' אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי תל אביב וראש המחלקה לתזונה, המרכז האוניברסיטאי אריאל www.olgaraz.co.ilבפייסבוק: ד"ר אולגה רז - דיאטת הלחם.

יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, מנהלת התזונה במרכז הרפואי "מדיקס" בתל אביב
www.yaeldror.co.il

כתבות נוספות מלמטייל ביזנס שיעניינו אותך:

סגור
0
×